Sylabus modułu zajęć na studiach wyższych
Nazwa Wydziału |
Wydział Lekarski |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł |
Katedra Immunologii UJ CM |
Nazwa modułu |
Immunologia |
Klasyfikacja ISCED |
0917 |
Język kształcenia |
język polski |
Cele kształcenia |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych zagadnień immunologicznych, mechanizmów odpowiedzi immunologicznych oraz ukierunkowanie ich w stronę przyszłej pracy DIETETYKA |
Efekty kształcenia dla modułu |
Po zakończeniu zajęć student: Student kierunku DIETETYKA po zakończeniu przedmiotu Immunologia powinien posiadać teoretyczne oraz praktyczne umiejętności dotyczące budowy i funkcji układu odporności w zdrowiu i w chorobie niezbędne do wykonania zawodu DIETETYKA. W zakresie wiedzy: Po zakończeniu cyklu nauczania modułu Immunologia student w zakresie wiedzy: zna podstawy immunologii klinicznej, ma wiedzę na temat podstawowych testów immunologicznych i regulacji odpowiedzi immunologicznej oraz rozumie wpływ odżywiania na odporność ustroju. (K_W03) – M2_W01-bd – Posiada wiedzę na temat problemów żywieniowych pacjentów w chorobach metabolicznych oraz zna mechanizmy poprzez które dieta może wpływać modulująco na ich powstawanie i przebieg. (K_W14)- M2_W03-ddb potrafi opisać organizację i funkcję układu immunologicznego, zna podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej. -Wyjaśnia i opisuje funkcje dopełniacza, komórek fagocytująch i komórek NK; zna mechanizmy ich działania, potrafi porównać je ze swoistym działaniem limfocytów, które potrafi wymienić i klasyfikować. -Opisuje główny układ zgodności tkankowej. -Opisuje mechanizmy odpowiedzi humoralnej, komórkowej ( fazę indukcyjną , centralną i efektorową), tolerancji immunologicznej, porównuje sposoby prezentacji antygenów wewnątrz i zewnątrzkomórkowych w odpowiedzi humoralnej i komórkowej. -Zna typy reakcji nadwrażliwości, potrafi wyjaśnić mechanizmy reakcji alergicznej typu I, II, III i IV, opisać ich podstawowe objawy, sposób leczenia i wymienić podstawowe jednostki kliniczne . -Zna reakcje odpornościowe na poziomie błon śluzowych, mechanizmy tolerancji pokarmowej, objawy zapalenia przewodu pokarmowego, sposoby stosowania diet leczniczych i ich wpływ na mechanizmy odpornościowe -Zna sposoby otrzymywania i mechanizm działania szczepionek i surowic odpornościowych. Zna sposób otrzymywania i szerokie możliwości terapeutycznego działania przeciwciał monklonalnych. Zna możliwości profilaktycznego i terapeutycznego działania γ-globuliny ludzkiej. -Wyjaśnia mechanizmy odporności zarówno wrodzonej jak i nabytej w zakażeniach drobnoustrojami. -Zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek. -Potrafi określić przebieg zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów. Student w zakresie umiejętności: Posiada umiejętność planowania prawidłowego żywienia stosownie do wieku w profilaktyce chorób dietozależnych (K_U10)- M2_U05-db Umiejętności nabyte w trakcie przedmiotu Immunologia dotyczą głównie budowy i funkcji układu odpornościowego, w tym mechanizmów odporności nieswoistej i swoistej oraz podstaw wpływu odżywiania na odporność w zdrowiu i w chorobie. Student w zakresie kompetencji personalnych i społecznych : Rozumie potrzebę doskonalenia swej wiedzy i konieczność ciągłej edukacji z dziedziny dietetyki, umie też inspirować innych do korzystania z bieżących zdobyczy naukowych (K_K01) – M2_K01-db Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się (K_K03) – M2_K01 -ddb Demonstruje postawę i zachowania prozdrowotne (K_K11) – M2_K09- ddb- -Przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych. -Potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa. -Wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów. -Potrafi pracować w grupie. -Potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych umiejętności. |
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów |
Sprawdziany kształtujące; Sprawdziany śródsemestralne w formie krótkich strukturyzowanych odpowiedzi Sprawdziany (egzaminy) końcowe (podsumowujące) W zakresie wiedzy -zaliczenie pisemne W zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu) -obserwacja zachowania się studenta podczas ćwiczeń -ocena przez kolegów |
Typ modułu |
obowiązkowy |
Rok studiów |
II |
Semestr |
zimowy |
Forma studiów |
stacjonarne |
Imię i nazwisko koordynatora modułu i/lub osoby/osób prowadzących moduł |
Prof. dr hab. Krzysztof Bryniarski |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł |
Prof. dr hab. Krzysztof Bryniarski |
Sposób realizacji |
Zajęcia z udziałem nauczyciela 5x2h = 10 h wykładów, 10x2h = 20 h seminariów |
Wymagania wstępne i dodatkowe |
Zaliczenie z fizjologii człowieka WL-T1. i WL-T2.Fizjol.Czł, biochemii WL-T2.Bioch.Og.Żyw., mikrobiologii ogólnej i żywności WL-T1.Mikr.Og.Żyw. i genetyki WL-T2.Genet. |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia |
-Udział w wykładach – 10 godzin -Udział w seminariach – 20 godzin |
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi |
2 pkt |
Bilans punktów ECTS |
Uczestnictwo w wykładach: 10 godzin Uczestnictwo w seminariach: 20 godzin Udział w teście (wraz z konsultacjami po teście): 1 godzina Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy: 9 godzin Przygotowanie się do seminariów: 10 godzin Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne |
|
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu |
Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: -obecności na zajęciach ( przy czym dopuszczalna jest maksymalnie 1 usprawiedliwiona nieobecność) -egzamin w formie pytań otwartych problemowych w pierwszym terminie, w drugim terminie test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią |
Treści modułu (z podziałem na formy realizacji zajęć) |
1. Odporność wrodzona i nabyta. Antygen, hapten, budowa i funkcja immunoglobulin. Nadrodzina immunoglobulin – wykład 2. Przeciwciała monoklonalne. Dopełniacz. Surowice odpornościowe, gammaglobulina ludzka – seminarium. 3. Organizacja i funkcja układu immunologicznego. Układ MHC, prezentacja antygenu przez komórki APC. Subpopulacje limfocytów B i T – wykład. 4. Mechanizm odpowiedzi humoralnej – seminarium. 5. Mechanizm odpowiedzi typu komórkowego z udziałem limfocytów CD4+ i CD8+ (mechanizm NTP z udziałem limfocytów Th1, mechanizm z udziałem limfocytów cytotoksycznych). Komórki NK, fagocyty – seminarium. 6. Układ odpornościowy związany z błonami śluzowymi (system MALT) i skórą (SALT) – wykład. 7. Odporność i zakażenie – seminarium. 8. Szczepienia ochronne i adjuwanty – seminarium. 9. Reakcje alergiczne związane z odpowiedzią humoralną-typ I, II, III. Alergie pokarmowe – wykład. 10. Reakcje antygen-przeciwciało in vitro. Wybrane testy immunologiczne i ich zastosowanie (aglutynacja czynna i bierna, test Coombsa, podwójna dyfuzja w żelu, immunoelektroforeza klasyczna, immunoelektroforeza rakietkowa i krzyżowa, immunodyfuzja radialna, immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia, ELISA pośrednia i kanapkowa, RIA). Wybrane metody badania odporności komórkowej.- seminarium 11. Tolerancja immunologiczna i autotolerancja. Regulacja odpowiedzi immunologicznej – wykład. 12. Dieta i niedożywienie a odporność – wykład. 13. Immunologiczne podłoże otyłości i zespołu metabolicznego – (seminarium). |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej obowiązującej do zaliczenia danego modułu |
LITERATURA PODSTAWOWA: Immunologia pod red. K. Bryniarskiego Wydawnictwo EDRA Urban & Partners Wrocław 2017 r. Podręczniki uzupełniające: 1. Janeway’s Immunobiology. K.Murphy, P.Travers and M.Walport. Garland Publishing Inc., New York 2. Immunologia. Ivan Roitt, Jonathan Brostoff, David Male Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |