Załącznik nr 4 do zarządzenia nr 118 Rektora UJ z 19 grudnia 2016 r.
Sylabus modułu zajęć na studiach wyższych
Nazwa Wydziału |
Wydział Lekarski |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł |
Katedra Immunologii UJ CM |
Nazwa modułu |
Immunologia |
Klasyfikacja ISCED |
0911 |
Język kształcenia |
język polski |
Cele kształcenia |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych zagadnień immunologicznych, mechanizmów odpowiedzi immunologicznych oraz ukierunkowanie ich w stronę przyszłej pracy lekarza – stomatologa. |
Efekty kształcenia dla modułu |
Po zakończeniu zajęć student: W zakresie wiedzy: – potrafi opisać organizację i funkcję układu immunologicznego, zna podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej. -Wyjaśnia i opisuje funkcje dopełniacza, komórek fagocytująch i komórek NK; zna mechanizmy ich działania, potrafi porównać je ze swoistym działaniem limfocytów, które potrafi wymienić i klasyfikować. -Opisuje główny układ zgodności tkankowej. -Opisuje mechanizmy odpowiedzi humoralnej, komórkowej ( fazę indukcyjną , centralną i efektorową), tolerancji immunologicznej, porównuje sposoby prezentacji antygenów wewnątrz i zewnątrzkomórkowych w odpowiedzi humoralnej i komórkowej. -Zna typy reakcji nadwrażliwości, potrafi wyjaśnić mechanizmy reakcji alergicznej typu I, II, III i IV, opisać ich podstawowe objawy, sposób leczenia i wymienić podstawowe jednostki kliniczne . -Zna reakcje odpornościowe na poziomie błon śluzowych, mechanizmy obronne śliny czy patomechanizm przyzębicy -Zna sposoby otrzymywania i mechanizm działania szczepionek i surowic odpornościowych. Zna sposób otrzymywania i szerokie możliwości terapeutycznego działania przeciwciał monklonalnych. Zna możliwości profilaktycznego i terapeutycznego działania γ-globuliny ludzkiej. -Wyjaśnia mechanizmy odporności zarówno wrodzonej jak i nabytej w zakażeniach drobnoustrojami. -Zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek. -Potrafi określić przebieg zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów. W zakresie umiejętności: potrafi: -Pomóc pacjentom z objawami alergii anafilaktycznej i w zależności od stopnia zaawansowania reakcji podać i wypisać odpowiedni lek. Potrafi uratować życie pacjentowi we wstrząsie anafilaktycznym. Umiejętności te są szczególnie istotne w pracy lekarza-stomatologa stosującego często środki przeciwbólowe i znieczulające, bądź struktury obce organizmowi człowieka. -Zapobiegać wystąpieniu paradontozy u pacjentów znając mechanizmy jej powstawania oraz na tej podstawie leczyć jej objawy W zakresie kompetencji społecznych(profesjonalizmu): -Przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych. -Potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa. -Wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów. -Potrafi pracować w grupie. -Potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych umiejętności. |
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów |
Sprawdziany kształtujące; Sprawdziany śródsemestralne w formie krótkich strukturyzowanych odpowiedzi Sprawdziany (egzaminy) końcowe (podsumowujące) W zakresie wiedzy -zaliczenie pisemne W zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu) -obserwacja zachowania się studenta podczas ćwiczeń -ocena przez kolegów |
Typ modułu |
obowiązkowy |
Rok studiów |
II |
Semestr |
letni |
Forma studiów |
stacjonarne/niestacjonarne |
Imię i nazwisko koordynatora modułu i/lub osoby/osób prowadzących moduł |
Prof. dr hab. Krzysztof Bryniarski |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł |
Prof. dr hab. Krzysztof Bryniarski |
Sposób realizacji |
Zajęcia z udziałem nauczyciela (wymagające jego obecności, choć niekoniecznie obecności studenta np. wykłady oraz wymagające obecności nauczyciela a także studenta np. ćwiczenia i seminaria) |
Wymagania wstępne i dodatkowe |
Wiedza w zakresie anatomii, biologii , fizjologii i biochemii |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia |
-Udział w wykładach – 4 godziny -Udział w ćwiczeniach – 15 godzin -Udział w seminariach – 6 godzin |
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi |
2 |
Bilans punktów ECTS |
-Udział w wykładach- 4 godziny -Udział w ćwiczeniach- 15 godzin -Udział w seminariach- 6 godzin -Przygotowanie do ćwiczeń- 15 godzin -Przygotowanie do egzaminu- 20 godzin -Łącznie- 60 godzin = 2 pkt ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne |
|